Oeh.. Het is bijna zover! - Reisverslag uit IJsselmuiden, Nederland van Judith & Marjolein - WaarBenJij.nu Oeh.. Het is bijna zover! - Reisverslag uit IJsselmuiden, Nederland van Judith & Marjolein - WaarBenJij.nu

Oeh.. Het is bijna zover!

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith & Marjolein

13 Augustus 2016 | Nederland, IJsselmuiden

Hallo allemaal,
Zoals velen van jullie weten zijn wij druk met de voorbereidingen om naar Zuid-Afrika te gaan! Voor Judith is het maandag al zover. Daarom hebben we van de week onder het genot van een kopje koffie nog even de laatste dingen doorgesproken (zie foto). We doen nog een poging Zulu te leren, dat is een flinke uitdaging! Even een voorbeeldje: uqale nini ukusikwa? (Wanneer zijn de weeën begonnen? ☺) Vanwege de verwachte drukte in september wordt er verwacht dat we dit al een beetje kunnen, aangezien de vrouwen geen/amper Engels spreken. Dus de woordenlijst houden we in het vliegtuig nog goed bij de hand. En verder zijn we er helemaal klaar voor!

We willen jullie via deze weg ook hartelijk bedanken voor alle mutsjes en andere babykleertjes die we hebben gekregen. De teller staat nu op 228 mutsjes en ongeveer 70 rompertjes! Dat hadden we echt niet verwacht! Onwijs bedankt!

We zien er naar uit om die kant op te gaan, maar we vinden het ook spannend. We gaan naar Tugela Ferry, in de provincie Kwazulu Natal. We zullen in een huisje bij een weeshuis verblijven, op een christelijk, bewaakt terrein. We gaan stage lopen op de 'labour ward' in het Church of Scotland Hospital.
In deze streek woont vooral de donkere, armere en Zulu-sprekende bevolking van Zuid-Afrika. Van de verhalen die we hoorden begrepen we dat we vrouwen in Westerse kleding zullen helpen, vrouwen in Afrikaanse kledij, maar ook Zulu-vrouwen met alleen zo’n strorokje aan ☺.
Om aan het einde van de opleiding ons diploma in ontvangst te mogen nemen moeten we 40 bevallingen zelfstandig hebben gedaan. Marjolein heeft er nu 14 en Judith 13 zelf gedaan, maar wel altijd onder supervisie van een verloskundige. En waarschijnlijk zullen we nu de bevallingen, met z’n tweeën, zónder supervisie moeten doen.
Er komt in deze omgeving veel HIV voor, ook komen er meer complicaties en pathologie voor bij de zwangerschap en bevalling, en helaas is er een hogere baby- en moedersterfte tijdens de bevalling. Dit vinden we vooral spannend, omdat we dit tijdens stages in België en Nederland nog niet hebben meegemaakt.
De controles tijdens de zwangerschap zijn ook minder dan hier, daardoor zullen we waarschijnlijk ook bevallingen doen waarbij we niet weten hoeveel weken de vrouw zwanger is.
Tijdens deze stage hopen we ook knippen te leren zetten en te hechten… Ook iets wat we in het begin waarschijnlijk trillend op onze beentjes zullen doen.
Verder schijnt in het ziekenhuis op zich genoeg materiaal te zijn, maar we verwachten net als voorgaande studenten ’s ochtends wel materiaal te moeten hamsteren om de dag door te komen.

We gaan met gezonde spanning er heen, maar we zien het ook als een grote, mooie uitdaging.
We hoorden dat wij daar waarschijnlijk in een babyboom-periode zijn, dus die 40 bevallingen per persoon komen hoogstwaarschijnlijk wel goed. Dus we hopen dat we veel mooie donkere baby'tjes op de wereld mogen verwelkomen en dat we in november weer veilig op Nederlandse bodem staan, met super veel nieuwe ervaringen!

Jullie horen van ons!
Groetjes,
Marjolein en Judith

• 13 Augustus 2016 - 22:36

Mariette:

Oh meisjes.. wat spannend allemaal he! wat zullen jullie met een volle rugzak terugkomen :) inderdaad met gezonde spanning er op af en elke dag je beste beentje voor! jullie kunnen dat!

xx mariette

• 13 Augustus 2016 - 22:40

Martin&Regina:

Hoi Judith en Marjolein,

We wensen jullie heel veel plezier en succes! Het is fijn om op deze manier een beetje van jullie belevenissen te mogen meebeleven.
    Knuffel Martin en Regina

• 13 Augustus 2016 - 22:43

Loïs:

Hey heel veel succes wat jullie moeten doen.
    Ik hoop dat jullie heel veel bijzondere dingen mogen beleven
    En mogen genieten . Xx Loïs

• 14 Augustus 2016 - 12:12

Opa:

Heel veel succes in zijn.Z.afrikalle en een goede reis dikke knuffel. Gr oma opa

• 14 Augustus 2016 - 12:14

Dave:

Spannend!
    We hopen veel te mogen lezen.
    Jullie gaan niet alleen!
    Werkse, genietse en leerse.om
    Zegen en groet,
    Mama en papa / Irma en Dave

• 14 Augustus 2016 - 12:39

Opa Oma :

Wij wensen jullie samen fijne reis. en een ontspannen de vakantie gr.opa oma xxxx

• 14 Augustus 2016 - 14:35

Thirsa:

Hey lieverds!
    Ik wens jullie een hele fijne en leerzame tijd toe!
    Ik ga jullie missen en ik hou van jullie!
    X Thirsa

• 14 Augustus 2016 - 19:27

Henrik En Esther:

Hoi lieve Judith en Marjolein, we leven en bidden met jullie mee!! We hopen dat jullie een geweldige tijd tegemoet gaan! Groet Henrik en Esther en kinderen.

• 14 Augustus 2016 - 20:48

Ad En Anjo Baars:

Hallo liefjes,
    Gaan jullie genieten van jullie mooie ervaring?
    Geniet er van!
    Wij gaan jullie volgen.
    Dikke kus en knuffels!
    Ad en Anjo Baars

• 14 Augustus 2016 - 21:39

Alie En Hans Bosch:

Judith, we hopen dat je samen met bas eerst nog van jullie vakantie kunnen genieten en daarna hopen we dat je er veel bijzondere ervaringen op zult doen.

Groet hans en alie

• 14 Augustus 2016 - 21:47

Cor Ingrid Heek:

Hoi Judith en Marjolein, heel veel succes! Wat zullen jullie een schat aan ervaringen opdoen. Heel veel zegen gewenst.

lieve groet, Cor en Ingrid

• 14 Augustus 2016 - 23:15

Hetty :

Hee judith en bas eerst fijne weken samen. Judith en marjolein . Wat zullen jullie met een schat aan ervaringen terug komen......
    Gr Albert en Hetty de

• 15 Augustus 2016 - 07:52

Karin:

hey judith,

heel veel plezier daar
    wat een mooie kans
    geniet en snuif alle ervaringen op daar

liefs hans en karin ( oom en tante van Bas :) )

• 15 Augustus 2016 - 16:59

Gery En Dick Baars:

Hallo Judith en Marjolein.
    Wat een mooie missie, maar vergeet niet te genieten.

• 15 Augustus 2016 - 18:39

Gijs En Betty:

Geniet van dit avontuur en pak de kans om nieuwe ervaringen op te doen.

• 16 Augustus 2016 - 20:37

Lenie Brink:

dag meiden ,heel veel succes in deze periode, we hopen dat je veel leerzame momenten zal meemaken ,ook de groeten aan Bas.

• 17 Augustus 2016 - 20:58

R.Stad:

Wij worden op de hoogte gehouden door de ouders van Bas

We wensen je, onder Gods zegen, een mooie en leerzame tijd toe

Opa en Oma Stad

• 25 Augustus 2016 - 19:45

Myrthe:

Hee Judith en Marjolein!

Heel veel succes met deze geweldige uitdaging!

Lieve groetjes,
    Myrthe

• 25 Augustus 2016 - 19:44

Myrthe:

Hee Judith en Marjolein!

Heel veel succes met deze geweldige uitdaging!

Lieve groetjes,
    Myrthe

• 28 Augustus 2016 - 12:22

Loes:

Wauw! Wat een uitdaging! Ik ga jullie reisverslagen zeker lezen als ze online komen. Zelf zit ik voor stage in Finland, maar dit is totaal anders en toch ook super mooie ervaring! Veel liefs en Gods zegen! -Loes

• 28 Augustus 2016 - 12:43

Hilda Herbers :

Heel veel plezier, goede reis. We bidden voor jullie.

• 28 Augustus 2016 - 13:31

Daniël & Lilian:

Hoi Marjolein en Judith,
    Heel leuk zo'n eerste blog en hopelijk volgen er nog vele zodat we op de hoogte blijven van al jullie bijzondere belevenissen! Heel veel succes en plezier!
    Liefs

• 29 Augustus 2016 - 11:52

Eugenie:

Heel veel succes en geniet van deze prachtige tijd!! We bidden voor jullie!
    Groetjes Eugenie

• 29 Augustus 2016 - 21:58

Greet:

Wat een enorme uitdaging maar ook een kans dat jullie dit mogen en kunnen meemaken.

Een hele fijne spannende mooie tijd samen.

Liefs
    Greet